• finlandiatalo 1

Kuva: Finlandia-talo / Eero Venhola

Juhlija juhlii, ammattilaiset hoitavat hommat

Liisa Forsman, Finlandia-ravintolan myyntineuvottelija: 

Juhlan järjestäminen ravintolassa on vaivattomin tapa hoitaa tärkeä tilaisuus. Myyntipalveluiden henkilökunta hallitsee juhlaetiketin ja juhlien kiemurat a:sta ö:hön. Ammattilaisten käsiin voi heittäytyä huoletta, he toteuttavat juhlat juuri sinun toiveittesi mukaan.
 
Liisa Forsman työskentelee myyntineuvottelijana Finlandia-ravintolassa, jonka toiminnasta Finlandia-talossa vastaa Royal Ravintolat.  Sen lisäksi Liisa on Horeca- alalla toimivien myyntisihteerien ja -neuvottelijoiden yhdistyksen, Mysien, puheenjohtaja. Päätimme kysyä myyntiammattilaiselta kuinka hänen työpaikallaan juhlat hoituisivat.
 
Olemme sopineet Liisan kanssa tapaamisen Finlandia-talon ainoaan yleisölle avoinna olevaan ravintolatilaan, Café Verandaan. Iltapäivän verkkaisesta tunnelmasta modernisti sisutetussa kahvilassa nauttii pari äitiä vauvojensa kanssa ja muutama, selvästi ulkomainen, turisti. Musta-valkoista sisustusta värittää muutama limetinvihreä nojatuoliryhmä. Tarjolla on erikoiskahveja, valikoima alkoholijuomia ja pientä makeaa sekä suolaista purtavaa. Viihtyisää.
 
Kahvila on osa viime syksynä valmistunutta Finlandia-talon laajennusosaa, Verandaa. Kuulen hetken kuluttua, että osittain entiselle parkkipaikalle nousseessa uudessa tilassa voi järjestää yhtä hyvin cocktailtilaisuuden 1700 henkilölle kuin kokouksen 600 henkilölle tai illallisen 800 vieraalle. Pöytämuodosta ja muista järjestelyistä riippuen. Verandan tilat sopivat kuulemma erinomaisesti myös tuote-esittelyjen, minimessujen, klubi-iltojen järjestämiseen ja konserttien sekä kokousten jatkopaikoiksi.
 

Alvar Aallon hengessä

En oikein tiedä mistä suunnasta Liisaa pitäisi odotella, sillä tuosta menee pitkä käytävä yhteen suuntaan ja tuosta toiseen, ja tuosta näköjään rappuset ylös. 
 
Mutta sieltähän myyntineuvottelija Forsman jo saapuukin juoksujalkaa hieman hengästyneenä, vaikka tiedän hänen pitävän kunnostaan huolta koiran kanssa lenkkeilemällä ja kamppailulajeja harrastamalla.
 
- Meidän toimistomme on nykyisin toisessa päässä taloa ja sieltä on melkoinen matka tänne. Haluaisitko nähdä mitä kaikkea talo pitää sisällään?
 
No jo toki. Konserttisali ja ravintola ovat tosin jo ennestään tuttuja, mutta ehkä täällä on jotain muutakin nähtävää...
 
Puolen tunnin kierroksen jälkeen totean, että hyvänen aika sentään miten valtavan kokoinen ja hieno talo! Ja miten upeassa ympäristössä Töölönlahden maisemissa. Todellinen suomalaisen arkkitehtuurin ja sisustustaiteen taideteos.
 Finladia- sali, Helsinki-sali, Piazza-lämpiö, Terassi-sali, Aurora-sali, Elissa -sali, kongressisaleja, kokouskabinetteja, Finlandia-ravintolan eri salit ja lämpiöt... On siinä Liisalla ja kumppaneilla myymistä. Ja hyvää kuntoakin se kysyy, kun hallinnassa on lähes 10.000 neliömetriä erilaisia konsertti-, kongressi-, kokous- ja ravintolatiloja neljässä kerroksessa.
 
- No mehän emme myy koko taloa, vaan hoidamme ainoastaan tarjoilupuolen kaikkiin tiloihin. Finlandia-talo Oy:n vuokralaisina ja yhteistyökumppaneina järjestämme erilaisia ateria- ja kokoustarjoiluja ihan pienistä hallitusten kokouksista ja lounaista aina satojen, jopa tuhansien henkilöiden konferensseihin ja banketteihin ja vastaamme myös konserttien väliaikatarjoilusta. Meitä on Finlandia-ravintolassa tällä hetkellä 26 vakituisen iskujoukko Royalin työntekijöitä hoitamassa Finlandia-talon juhla- ja ravintolatilaisuuksia. 
 

Jos oma idea puuttuu, meiltä pesee

Finlandia-talo mielletään helposti vain suurten kokousten ja bankettien tapahtumapaikaksi, mutta kyllä pienemmätkin seurueet ovat tervetulleita taloon. Miltä tuntuisi järjestää vaikkapa omat viisikymppiset Suomen hienoimmassa juhlatalossa? Tai firman juhlat? Tai tyttären häät? 



Kuva: Finlandia-talo / Max Edin

- Kaikki onnistuu. Meidän periaatteemme on, että kaikki asiakkaan toiveet toteutetaan, mikäli ne vain on mahdollista toteuttaa.
 
 Räätälöinti kuuluu peruspalveluihin, mutta jos asiakkaalla ei ole itsellään selvää kuvaa mitä hän haluaisi, ravintola tarjoaa erilaisia valmiita juhlapaketteja. Niitä voi sitten täydentää lisäpalveluilla. 
 
- Asiakas määrittelee minkä tyyliset juhlat hän haluaa. Ihan perinteiset juhla-illalliset vai jotain repäisevämpää. Meillä voi järjestää vaikka omat Oktoberfestit aitoon saksalaiseen tapaan tai kesäisin ihan mielettömät Terassi Barbeque- juhlat Suomen pisimmällä terassilla, Liisa hehkuttaa.
 
Monelle Finlandia-talo on nimenomaan konserttitalo, jollaisena se jatkaa edelleen, vaikka osa toiminnoista onkin siirtynyt uuteen Musiikkitaloon. Musiikin ympärille rakennetut teemat kuten mm. Evergreen ja Groove-illat ovat myös valmiiksi mietittyjä juhlakonsepteja pikkujoulujuhlien ja rapujuhlien sekä edellä mainittujen ohella. 
 
Ja miksei juhlan voi pienimuotoisesti järjestää vaikka kutsumalla vieraansa konserttiin. 
- Konserttien tarjoilun alle kymmenelle hengelle ennen konserttia ja väliajalla voi nykyisin tilata ja maksaa kätevästi netissä. Annamme asiakkaalle pöytänumeron, jonka perusteella hän löytää oman tarjoilupisteensä lämpiössä. Isomman joukon tarjoilut sovitaan etukäteen paikan päällä tai puhelimitse. 
 

Soitto myyntipalveluun aloittaa juhlat

Jos mielii järjestää juhlansa Finlandia-talossa, soitto Finlandia-ravintolan myyntipalveluun on ensimmäinen askel. 
 
- Ei kannata tulla ilman ennakkosopimusta, sillä tänne voi helposti eksyä, Liisa naurahtaa. Ja lisää, että asiakkaan tapaaminen paikan päällä on hänen mielestään tärkeää, koska usein tavataan samalla myös Finlandia-talon edustaja, jonka vastuulla ovat erilaiset tekniset asiat, kalustukset jne. Samalla kun katsastetaan asiakkaalle sopivin tila, voidaan keskustella jo juhlatoiveista. 
 
- Hyvän vuorovaikutuksen syntyminen edesauttaa juhlajärjestelyjä. Juhlaan liittyy aina lukemattomia yksityiskohtia, jotka täytyy käydä läpi. Jos asiakas tietää mitä haluaa, me kerromme onnistuuko se. Epävarman asiakkaan on hyvä tietää, että meillä myynti-ihmisillä yksityiskohtien kaivaminen on selkärangassa, joten asiakkaan tarvitsee vain vastata kysymyksiin ja luottaa meidän ammattitaitoomme, Liisa vakuuttaa.
 
- Joskus asiakas saattaa unohtaa kertoa esimerkiksi ruoka-allergiasta tai muista rajoitteista, joten ne kuuluvat aina tsekkauslistalle.
 

Kokoustetaan ja juhlitaan - ympäristöystävällisesti 

Finlandia-ravintolassa tarjotaan ruokaa ja juomaa vuosittain jopa sadoille tuhansille asiakkaille, jolloin ympäristövalinnoilla on merkitystä.  Vuodesta 2010 alkaen ravintolalla on Joutsenmerkki, joka takaa että toiminnassa noudatetaan tiukkoja ympäristövaatimuksia. 
 
- Asiakkaat ovat nykyisin kiinnostuneita ruuan ja juoman alkuperästä ja vaatimukset kasvavat kaiken aikaa. Meiltä kysytään hyvin usein mistä esimerkiksi kala on peräisin. Me pyrimme käyttämään lähiruokaa niin paljon kuin mahdollista. Tietysti aina saatavuus huomioon ottaen. Kotimaisen kalan saanti suuriin tilaisuuksin onkin muun muassa yksi suurista haasteista, Liisa selvittää. 
 
- Kauden tuotteilla mennään ja suurin osa viineistä on luomua. Joskus suurissa tapahtumissa joudumme turvautumaan kertakäyttöisiin tarjoiluastioihin, mutta silloin nekin ovat biohajoavia. Jätehuollossa kierrätys on meillä ihan itsestään selvä asia. 
 
 Kuva: Finlandia-talo / Sari Tammikari
 

Juhlaosaamisen konkarit palveluksessasi

Liisa Forsman on todellinen juhlaosaamisen konkari. Hänellä on kymmenien vuosien kokemus alalta ja Finlandia-talokin oli tuttu jo ennen nykyistä työnantajaa, joka otti komennon Finlandia-ravintolassa vuonna 1999. 
 
- Olen ollut tässä talossa vuodesta 1995 alkaen ja tunnen sen kuin omat taskuni. Viihdyn edelleen erinomaisesti; tämä on tuhansien mahdollisuuksien talo.
 
Myyntitoimiston väki jokaisessa ravintolassa on juhlan katalysaattori ja syystä voi sanoa, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Mutta varsinaisen juhlan tekijät ovat kuitenkin ne kaikki muut ammattilaiset, jotka ovat paikalla H-hetkellä. Keittiötiimillä ja ravintolatiimillä on jokaisella oma tärkeä roolinsa juhlan käsikirjoituksen toteuttamisessa. 
 
Entä jos käy niin, etteivät juhlat onnistukaan Finlandia-talossa juuri suunniteltuna päivänä?  Ei huolta; Liisa Forsman voi suositella kääntymistä kollegoiden puoleen Royal Ravintolat -ketjun keskitetyssä myyntipalvelussa Kanavarannassa. Ravintolaketjuun kuuluu nimittäin 27 toinen toistaan kiintoisampaa ravintolatilaa ympäri Helsinkiä.
 
- Meillä on hyvä ja toimiva yhteistyö Kanavarannan  kanssa. He vinkkaavat asiakkaista meille ja päin vastoin.  Tätä yhteistyötä heidän kanssaan me yritämme koko ajan lisätä ja parantaa.
 

Virtaa verkostoitumisesta

Liisa Forsman harrastaa vapaa-ajallaan paljon asioita, jotka eivät mitenkään liity työhön. Mutta yhdestä työhön liittyvästä hän ei luovu; Mysi- jäsenyydestä.
 
- Meillä on ihan mahtava yhdistys, jonka puitteissa voi keskustella työasioista ilman, että kukaan kyllästyy.  Samanlaiset lapset leikkivät parhaiten yhdessä, Liisa tiivistää.
 
Mutta mitä kummaa nämä Mysit sitten puuhaavat? Mysit ovat Myyntisihteeriyhdistyksen jäseniä, jotka työskentelevät hotellien ja ravintoloiden myyntipalveluissa tai myyntiosastoilla. Heidän työhönsä kuuluu ravintola- ja joskus myös majoituspalveluiden myyminen laajassa skaalassa. Työnkuva vaihtelee kunkin yrityksen tilojen ja liikeidean mukaisesti. 
 
Mysit voivat olla titteliltään myyntisihteereitä, myyntineuvottelijoita, myyntipäälliköitä etc. Työ on kuitenkin periaatteessa samaa eli monipuolista asiakaspalvelua ja yksityiskohtien hiomista viimeistä pilkkua myöten.
 
- Meillä on kaikilla vankka ruoka- ja juomatuntemus ja sen lisäksi paljon muita ominaisuuksia, joita myyntityössä tarvitaan. Tärkeintä asiakkaan kannalta on, että tunnemme todella hyvin omat nurkkamme ja toimimme hyvin yhteen keittiö- ja tarjoiluhenkilökunnan kanssa. Vain silloin pystymme sovittamaan ravintolamme tarjoamat mahdollisuudet yhteen asiakkaiden toiveiden kanssa, Liisa kuvailee. 
 
Myyntisihteeriyhdistys perustettiin 33 vuotta sitten, jolloin suurimmissa hotelleissa ja ravintoloissa alettiin perustaa myyntipalveluita helpottamaan kasvavaa ja aina vain vaativampaa asiakaspalvelua. Siihen saakka tilaisuuksista sovittiin yleensä ravintolapäällikön tai hovimestarin kanssa. 
Yhdistyksen toiminnan tavoitteena oli, ja on edelleen, koota samaa työtä eri hotelleissa ja ravintoloissa tekevät yhteen. Kollegoihin tutustuminen ja keskinäinen ammatillinen avunanto ja yhteistyö koetaan virikkeelliseksi ja tärkeäksi.
 
- Nykyisin sanottaisiin että yhdistyksen kautta harjoitettiin jo heti alusta pitäen tehokasta networkingiä, verkostoitumista. Kun toinen tarvitsi apua, toinen antoi sitä. Eikä sen tarvinnut olla kuin vaikkapa fläppitaulun lainaaminen naapurille. 
 
Omaehtoisen koulutuksen järjestäminen ja kaikenlainen mielihyvää tuottava virkistystoiminta kuuluvat myös yhdistyksen tavoitteisiin. Jotta virta pysyisi päällä...
Jokaisen Mysin päämäärä ja motto ovat sama kuin Liisan; kaikki yksityiskohdat pyritään etukäteen ottamaan huomioon niin hyvin, että juhlien isännän /emännän ei tarvitse huolehtia kuin vieraiden ja/tai onnittelujen vastaanotosta ja seurustelusta heidän kanssaan. Ja että hän voi rentoutua itsekin viihtymään. Tähän pyritään!


 

Liisa Forsman - Mikä nainen?

Motto: Asialliset asiat hoidetaan, muutoin ollaan kuin Ellun kanat.

  • Syntyisin: Tervakoskelta, Janakkalasta
  • Horoskooppi: Oinas
  • Koti: Rivari Kirkkonummella
  • Perhe: Aviomies Kimmo, pojat Janne 15-v ja Otso 12-v, tyttökoira Noppe 7-v.
  • Rakas: Kts. edellinen kohta
  • Työ: Olen lempityössäni, myyn ja neuvottelen.  
  • Harrastukset: Monipuolinen liikunta
  • Onni: Arjessa, tässä ja nyt.
  • Tulevaisuus: Avoin, otetaan vastaan sellaisena kuin tulee.
  • Haave: Pysyä terveenä mahdollisimman pitkään, nähdä omat pojat tasapainoisina ja onnellisina isinä.
  • Ystävät: Hyvä ruoka ja juoma yhdistävät ruokapöydän ympärille.
  • Suomalainen ruokakulttuuri: Parhaimmillaan korkealuokkaista, terveellistä lähiruokaa/valitettavan useilla ihmisillä arkisin epäterveellistä prosessoitua einestä.
  • Ruoka: Tähän aikaan vuodesta kotimainen riista, höystettynä itse poimituilla sienillä.
  • Hedelmä: Viinirypäle. 
  • Vihannes: Tomaatti.
  • Leipä: Ruisleipä.
  • Viini: Punainen, esim. Norton Elegido Malbec-Syrah 2007, Mendoza, Argentiina
  • Persoona: Noppe
  • Ruokamuisto: Aamulla verkoilla nostettu Perämeren pikkusiika , höyrystettynä, uusien perunoiden kera.
  • Paikka: Hailuoto.
  • Maa: Etelä-Afrikka.
  • Musiikki: Cantores Minores.
  • Leffa: B. Bertolucci; Suojaava taivas.
  • Kirja: M. Waltari, Sinuhe egyptiläinen
 
Teksti: Sirpa Lauttamus-Ahola