• canepa 654x320

Viiniä koko elämä

Chileläisen Enolia Fine Wines -yhtiön Pohjois-Euroopan vientipäällikkö José Canepa ei ole vientitehtävissä eilisen teeren poikia, sillä hän on kiertänyt Pohjolan viinimarkkinoita samassa tehtävässä jo monia vuosia.
Aikaisemmin salkussa olivat vain oman perheyrityksen, Viña Canepan, viinit. Nyt myös kahden muun viinitalon premium-portfolion tuotteet. 
 
Vahvasti kilpailluilla viinimarkkinoilla yhteistyö ja synergioiden etsiminen on valttia. Latinalaisen Amerikan suurin viininviejä, ja yksi maailman suurimmista viinikonserneista, on chileläinen Concha y Toro, jolla on kaupallisia yhteistyösopimuksia useiden chileläisten ja argentiinalaisten viinintuottajien kanssa. Konsernin sisällä on lisäksi joitakin pienten viinitalojen kaupallisia yhteenliittymiä. Tällainen on muun muassa puolisentoista vuotta sitten perustettu Enolia Fine Wines, johon kuuluvat chileläiset viinitalot, Viña Canepa ja Viña Maycas del Limarí, sekä argentiinalainen Viña Finca La Chamizan.

Yhteisen markkinointiyhtiön tavoitteena on vahvistaa näiden kolmen, innovatiivisia premium- viinejä tuottavan talon asemia sekä koti- että vientimarkkinoilla. Suomessa Maycas del Limarín ja La Chamizan viinit kuuluvat Concha y Toro Finlandin salkkuun ja Viña Canepan viinit Interbrands Wines & Spirtisin salkkuun. 
 

Viiniperheeseen syntynyt

Enolian Pohjois-Euroopan vientipäällikkönä työskentelevä José Canepa on Viña Canepa - viiniyrityksen perustajan, José Vacarezza Canepan, pojanpoika. Kolmas José perheessä.
 
Viiniperheessä kasvaneelle ammatinvalinta on usein melko selvä, niin myös Josélle. 
 
- Isäni, José Canepa Sarochi, vastasi yrityksestä isoisän kuoleman jälkeen. Kun hän kuoli vuonna 1992, olin vielä aika pieni. Äiti otti tuolloin komennon ja oli pitkään yksin vastuussa bisneksestä. Oli itsestään selvää, että jonain päivänä liittyisin mukaan perheyritykseen, mutta lopulta se tapahtui sitten nopeammin kuin arvasinkaan, José muistelee.
 
- Mutta jos minä joskus saan pojan, hänen nimekseen ei tule José, hän lisää nauraen.
 
Viinin liittyvät työt tulivat Josélle tutuiksi jo lapsesta saakka, mutta viinintekijää hänestä ei tullut. Niin kuin ei isästäänkään, joka oli koulutukseltaan lakimies. Isä Josén elämäntyö oli oman viinitalon ja koko chileläisen viiniteollisuuden kehittäminen, José Juniorin tehtävä viinin parissa löytyi markkinoinnista ja myynnistä. Kun viini on tehty, se täytyy myös myydä.
 
- Kyllä viinitekokin varmaan onnistuisi. Olihan minulla mahdollisuus työskennellä aika ajoin viinikellarissa sekä chileläisten että ulkomaisten viinintekijöiden kanssa, José arvelee hymyillen.
 
Viini on hyvin kilpailtu alue myös Chilessä. Markkinoille tulee jatkuvasti uusia viinejä ja uusia viinialueita. Jokainen yrittää menestyä parhaan kykynsä mukaan. Ja eurooppalaiset viinit iskevät vahvasti takaisin. 
 
Omaa asemaansa vahvistaakseen myös Viña Canepa teki vuonna 2007 kaupallisen yhteistyösopimuksen chileläisen Concha y Toro – viinijätin kanssa helpottamaan viiniensä myyntiä sekä kotimaassa että ulkomailla. Ja nyt Canepa on yksi Enolian kolmesta kumppanuusyrityksestä.
 
- Vienti on tärkeä sekä Chilen että Argentiinan viineille. Suomessa Chilen viinit ovat kestosuosikkeja ja varsinkin Argentiinan punaviinit on täällä noteerattu. Tässä imussa myös Canepa, Maicas del Limarí ja La Chamiza haluavat olla mukana, José selvittää.
 
Mutta työsarkaa Josélla riittää, sillä kuluttajan kintereillä on iso joukko viini-ihmisiä, jotka ovat samalla asialla.
 

Viinibisnes on kovaa, mutta ihmisläheistä työtä

Miten tässä joukossa sitten voi erottautua edukseen? Josén mielestä yksi mm. chileläisten tuottajien menestyksen salaisuus on avoin mieli. Uusia ajatuksia otetaan vastaan kaiken aikaa ja opetellaan uutta. Esimerkiksi kuohuviinien valmistuksessa Chilessä on vielä paljon opittavaa ja kehitettävää.
 
- Ei pidä kuitenkaan unohtaa, mistä kaikki alkaa: viinintuottajan tärkein yhteistyökumppani on luonto. Se opettaa meitä kaiken aikaa, pitää meidät valppaana. Me kunnioitamme luontoa ja pidämme siitä huolta. Kestävän kehityksen tie on ainoa oikea tie viinibisneksessä. Sitä yhä useampi kuluttaja myös arvostaa.
 
Viinibisnes on Josén mielestä paljon muutakin kuin hyvien viinien valmistusta. Se on myös paras tapa tehdä omaa maataan tunnetuksi.  Chileläisenä hän esimerkiksi uskoo että ne, jotka nauttivat Chilen viineistä, haluavat tutustua muutoinkin Chileen ja sen asukkaisiin. 
 
- Monien chileläisten juuret ovat muualla maailmalla, mutta chileläisillä on vahva kansallistunto. Viini ei suinkaan ole kaikkein tärkein vientituotteemme, mutta se on ainoa tuote, joka päätyy valmiina kuluttajalle. Viinipullon etiketissä lukee ”Product of Chile”, mikä kertoo, että viini on valmistettu Chilessä. Vaikka Chile on maailman toiseksi suurin lohenkasvattajamaa, lohifileen kyljessä ei välttämättä lue tuleeko se Chilestä vai Norjasta, José selvittää. 
 
- Pidän työstäni kovasti. Viini on osa inhimillistä kanssakäymistä, osa elämäniloa ja ruokanautintoa. Myös viinibisnes on hyvin ihmisläheistä. Ihmisten kohtaaminen hyvin henkilökohtaisella tasolla on luonteenomaista koko viinialalle.  Ja matkustaminen on minusta - ainakin vielä toistaiseksi - mukavaa, hän tunnustaa. 
 

Suomalaiset ihastuivat Chile viineihin

Kun chileläiset viinit tulivat Suomeen 80-luvun loppupuolella, yksi ensimmäisistä tuottajista oli Canepa. Nyt 20 vuotta myöhemmin tilastot kertovat, että Chile on Suomessa viinimaiden ykkönen.  Vuonna 2011 chileläisiä viinejä myytiin meillä lähes 13 miljoonaa litraa, mikä oli 22,7 % koko mietojen viinien myynnistä. 
 
Chilellä menee siis hyvin Suomessa, mutta José Canepa vakuuttaa, ettei se tuudita chileläisiä viinintuottajia jysähtämään paikoilleen.
 
- Vaikka Suomi on verraten nuori viinimaa, suomalaiset ovat viininkuluttajina hyvin vastaanottavaisia ja uteliaita. Te tiedätte mitä haluatte, mutta luulen, että meidän on myös helppo ymmärtää teidän mieltymyksiänne ja odotuksianne. Te haluatte tyyliltään helposti lähestyttäviä, rehellisiä, ei liian monimutkaisia viinejä, mutta samanaikaisesti olette avoimia myös uudenlaisille kokemuksille. Monista maista poiketen suomalaiset ovat hyvin "viinikoulutettuja". Täällä tiedostetaan, että Chilessä tapahtuu kehitystä koko ajan ja esimerkiksi Alkon systeemi antaa meille tilaisuuden rohkeisiinkin kokeiluihin. Tästä hyvä esimerkki on muun muassa uusin Finísimo -viinimme, José pohdiskelee. 
 

Finísimo avasi Chilen markkinat maailmalle

Josén viimevierailu Suomessa osui juuri Viña Canepan uusimman Alko-listauksen Finísimo Cabernet Sauvignon Malbec Syrahin lanseerauksen aikoihin.
 
Finísimo on Canepan vanhin brändi ja olennainen osa talo historiaa. Ensimmäinen Finísimo-viini lanseerattiin 1960-luvulla, kun pieni osa joka vuoden parhaasta rypälesadosta valmistettiin perheen omaan käyttöön erityistilanteita varten.
 
- Nimi Finísimo tarkoittaa suomeksi viimeisteltyä, erittäin hienoa, hienostunutta. Canepa teki Finísimolla historiaa vuonna 1979, kun se nimettiin maailman viidenneksi parhaaksi viiniksi ranskalaisen Gault & Millau -lehden järjestämissä viiniolympialaisissa. Finísimon edelle ylsi vain neljä ranskalaista huippuviiniä, José kertoo innostuneesti. 
 
Seurauksena tästä ainutlaatuisesta sijoituksesta Finísimosta tuli Chilen ensimmäinen laatuviini, premium wine ja tapahtuma avasi ovia maailman viinimarkkinoille myös muille chileläisille tuottajille.
 

Chileläistä viiniä italialaisella aksentilla

Viinitalojen syntyyn liittyy yleensä mielenkiintoisia tarinoita. Niin myös Viña Canepaan, jonka juuret monen chileläisen viinitalon tapaan ovat Euroopassa.
 
Isoisä Giuseppe, chileläisittäin José, Vacarezza Canepa syntyi Italiassa Chiavarin kaupungissa Ligurian rannikolla, mutta ensimmäisen maailmansodan puhjetessa vuonna 1914 hän jätti monien muiden seudun asukkaiden tavoin Ligurian rannat taakseen ja astui laivaan Genovassa määränpäänä Valparaison satamakaupunki Chilessä. 
 
- Isoisäni oli täysin self-made-man. Hänellä ei ollut kokemusta viininvalmistuksesta, sillä Ligurian vuoristoisella alueella ei ollut juuri maanviljelystä eikä viinintuotantoa. Mutta perhe asui maaseudulla ja siihen aikaan kaikilla perheillä oli pieni viinitarha ja viiniä valmistettiin omiin tarpeisiin. Eli viinillistä kulttuuriperintöä hänellä toki oli.
 
Isoisä Canepa valitsi Valparaison siksi, että 15-vuotiaalle pojannassikalle oli siellä luvassa oppipojan paikka alkoholikauppaa tekevän tuttavan yrityksessä. Valparaiso oli myös houkuttelevan mielenkiintoinen ja kukoistava satamakaupunki, jonne muutti ihmisiä eri puolilta Eurooppaa. Giuseppe huomasi oitis pitävänsä viinialasta. 
 
Chilessä vallitsevasta lamasta huolimatta kunnianhimoinen ja tarmokas nuorukainen onnistui vuonna 1930 perustamaan oman yrityksen, Viña Canepan, joka pullotti ja jakeli alkuun muiden valmistamia viinejä. Vuonna 1940 viiniliike alkoi myös viedä viinejä, mikä oli varsin epätavallista siihen aikaan, sillä aina 1980-luvulle saakka viinejä valmistettiin lähinnä chileläisten omaan kulutukseen.
 
Pian myös unelma omasta viinitilasta alkoi toteutua. Ensimmäinen viinitarha raivattiin kivikkoiseen Maipo- joen uomaan, Santiagon ulkopuolella sijaitsevassa Isla de Maipossa. José nimesi 120 hehtaarin suuruisen tilansa kotirannikolla sijaitsevan La Caperana – kylän mukaan. Vanha kotimaa Italia oli alati mukana ajatuksissa ja myös perheen arjessa, sillä mm. kotikielenä puhuttiin italiaa. 
 
Sama perinne on jatkunut suvussa aina tähän päivään saakka. Hyvällä syyllä voi myös sanoa, että Canepan viinit syntyvät Chilen maaperässä kasvavista köynnöksistä, mutta viinien sielu on kotoisin Italiasta.
 
- Itse olen syntynyt Chilessä ja tunnen itseni sataprosenttisesti chileläiseksi, mutta… minulla on vahva italialainen kulttuuriperimä. Kotona puhumme italiaa ja monet vanhasta maasta peräisin olevat asiat elävät perheessä edelleen sulassa sovussa chileläisyyden kanssa, José tiivistää. 
 

Isä José kehityksen etunenässä

Isoisä Joséta viinitalon johdossa seurasi José Juniorin isä José Canepa Sarochi, jonka rooli Chilen viinintuotannon kehityksessä on ollut merkittävä. 
 
- Kun isoisäni kuoli vuonna 1978, omia tarhoja oli 380 hehtaaria. Isä jatkoi oman isänsä jalan jäljissä, mutta aloitti määrätietoisen kehitysprosessin yrityksessä. Hän tähtäsi maailmanmarkkinoille, mutta sitä ennen koko viinituotanto piti uudistaa, José Jr. selvittää.
 
Isä José matkusti ympäri maailmaa tutustumassa viininvalmistukseen ja palasi kotiin uusien oppien ja uuden teknologian kanssa. Koko systeemi rypäleiden vastaanottamisesta pullotukseen saakka uudistettiin.
 
Mutta projektin läpi vieminen ei suinkaan ollut helppoa. Chilessä vallitsi poliittisesti epävakaa tilanne ja mm. ruostumattoman teräksen tuontia viiniteollisuuden käyttöön oli vaikea perustella viranomaisille senaikaisessa ilmapiirissä.
 
Vaikein asia oli kuitenkin uudenlaisen teknologian käyttöönoton hallinta. Kesti vielä kolme, neljä vuotta kouluttaa työntekijät laitteiden käyttöön. Chilestä lähetettiin avainhenkilöitä oppiin Eurooppaan. Ilmasto ja rypäleet olivat Euroopassa kuitenkin erilaisia, joten oli tarve pyytää myös ulkomaisia viinintekijöitä neuvomaan kuinka teknologiaa sovellettaisiin Chilen oloihin. 
 

Carmenere miellyttää suomalaisia

Canepan viinikellari sijaitsee Perallillossa, Colchagua Valleyssa, noin 250 kilometrin päässä Santiagosta lounaaseen. Alue kuuluu maan parhaisiin kasvualueisiin. Aikanaan maan uudenaikaisinta viinintuotantolaitosta uusittiin jälleen 1990-luvulla.
 
Omien viinitarhojen lisäksi rypäleitä ostetaan myös eri alueiden sopimusviljelijöiltä, ja taataan raaka-aine mitä erilaisimpien viinien valmistamiseen ja kehittämiseen.
 
Chilen tärkeimmät rypäleet ovat punaisista Cabernet Sauvignon, Merlot ja maan nimikkorypäle Carmenere sekä valkoisista Chardonnay ja Sauvignon Blanc, mutta viiniä valmistetaan myös useista muista rypälelajikkeista. Canepa on tunnettu monista innovaatioistaan.
 
- Suomessa tärkein listauksemme on Novísimo- sarjan Carmenere, jonka suhteen olemme onnistuneet erityisen hyvin. Kun lajike "löydettiin" 15 vuotta sitten, ei tiedetty onko se hyvä vai huono asia. Merlot myi hyvin siihen aikaan. Kesti kymmenen vuotta ennen kuin tuottajat löysivät oikean tyylin tämän lajikkeen valmistukseen ja ennen kuin se saatiin tunnetuksi kuluttajien keskuudessa.
 
José selvittää, että Carmeneren täytyy olla juuri oikeassa kypsyydessä, kun se korjataan. Jos se ei ole tarpeeksi kypsä, siinä on epämiellyttäviä vihreitä ominaisuuksia. Liian kypsänä taas se on hilloinen, eikä kovin mielenkiintoinen.
 

Innovaatiosta toiseen

José innostuu silminnähtävästi, kun hän alkaa puhua Canepan viini-innovaatioista, joiden taustalla on usein viinitalon italialainen historia.  Reserva Privada -viinisarjassa yksi näistä on italialaisperäisen Sangiovesen ja Carmeneren yhdistäminen. 
 
- Jo ensimmäisessä tuotannossa saatiin aikaan korkealaatuinen viini. Se ei ollut väriltään yhtä tumma kuin chileläiset viinit yleensä ja siinä yhdistyivät Sangiovesen rotevuus ja hapokkuus sekä Carmeneren pehmeys ja mausteisuus.
 
Lisäksi José haluaa mainita Reserva Privada -sarjan Pinot Grigion, joka on valmistettu välimerellisen Limarin alueella, meren läheisyydessä kasvaneista rypäleistä. Siinä on hänen mukaansa enemmän makua kuin eurooppalaisissa veljissään (tai sisarissaan) ja Sauvignon Blanc -rypäleen kaltaista raikkautta ja mineraalisuutta.
 
Oma tarinansa on Canepan 100-prosenttinen Carignan- viini. Lajike on kaupallisessa mielessä uusi, mutta se on ollut aina olemassa Maule Valleyn tarhoissa, joissa kasvoi monia eri lajikkeita, kuten oli tapana 100 vuotta sitten.  Kaikki rypäleet kerättiin yhdessä ja myytiin suurille viinikellareille massaviiniksi, johon Carignan antoi väriä ja hapokkuutta.
 
Keski-Espanjasta kotoisin oleva rypälelajike ei kuulu viinimaailman tähdistöön. Se on epävakaa lajike, minkä vuoksi tuotanto on pientä, eikä edes jokavuotista. Maule Valleyssa Carignania käyttää kymmenisen tuottajaa. 
 
Vuonna 2008 Canepa pyysi keräämään rypäleet erikseen, ja valmisti niistä ensimmäisen 100-prosenttisen Carignan- viinin, joka lanseerattiin vuonna 2010 nimellä Genovino.
 
- Genovino oli keskiajalla Länsi-Euroopan ensimmäinen kolikko, joka oli yhtä ainutlaatuinen kuin tämä ultra premium- luokan viinimme, joka on otettu hyvin vastaan viinimarkkinoilla, José toteaa ylpeänä.
 
Teksti: Sirpa Lauttamus-Ahola
 
Kuvat: Viña Canepa ja kirjoittaja